Tips til politiske bloggere og nytt fra oss bak Valgprat.no

Hva kjennetegner et godt politisk blogginnlegg?

Et godt politisk innlegg bør være språklig godt, poengtert og underbygge påstander gjennom lenker til gode kilder. Jeg forventer ikke at partipolitikere skal være nøytrale, men jeg forventer en viss grad av nysgjerrighet i forhold til saker og løsninger. Dette er med andre ord et typisk «gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør»-innlegg…

Skal man bruke bloggen sin i profesjonell sammenheng, enten det er som politiker eller annet, så er det i hovedsak fire typer blogginnlegg som skaffer dem lesere – enten de rendyrker en stil eller (veldig gjerne) mikser innleggene:

Dagbok

Der politikeren forteller hva som skjer rundt dem og hvordan det oppleves – enten etter en debatt, intervju eller i møte med mennesker på stand, reiser eller i møter. Det kan jo være alt fra morsomme hendelser til rørende møter med hverdagshelter. Det bidrar til at bloggen får en mer personlig vri og gir leseren får et innblikk i hvordan det er å drive valgkamp. Blir enda bedre med egne bilder!

De kan jo skrive om hvordan de selv syntes de gjør det, og benytte anledningen til å klargjøre budskap, spørre om råd om hva de burde ha gjort eller sagt etc.

Saksinnlegg

De mest typiske innleggene – leserbrev fra en politiker. Skal dette oppfattes som mer interessant enn å se maling tørke, må politikerne skjerpe seg kraftig. Ikke bare må de lære seg å belegge påstander og lenke til relevante kilder, men også skrive godt nok til at leseren leser hele innlegget. De fleste politikere sliter med et altfor tungvint og byråkratisert språk, i tillegg til at mange ikke kjenner seg igjen i deres virkelighetsbeskrivelser.

Hvorfor er saken viktig for leseren og derfor for politikeren (ikke omvendt)?

Innspill til utspill

Blogg er en super måte å be om innspill på – enten det er til en tale, kronikk eller løsning på et problem. Flere politikere kunne hatt godt av å lytte og lære, i stedet for å bare belære. Det siste fungerer dårlig på sosiale medier – hvor evnen til å både være mottakelig for kunnskap og dele av denne er helt sentralt for å få gjennomslagskraft.

Spør hva leserne er opptatt av og hvorfor, legg ut utkast til taler og innlegg og be om innspill, svar på spørsmål og gi kred til konstruktive råd og innlegg – fjern useriøse kommentarer, men ikke kritiske spørsmål.

Nyheter og avsløringer

De færreste politikere vil kunne tilby nyheter og avsløringer daglig, men det er jo større sannsynlighet at en kandidat eller valgkampmedarbeider sitter på nyhetsverdig stoff enn en uavhengig blogger som bare kommenterer utspill. Det er ingen som har etablert seg som «ryktebørs» blant de politiske bloggerne. Men blogg kan være et sted å legge ut oppdaterte nyheter og informasjon, bare det ikke blir for striglet og pressemeldingbasert.

MEN HVA GJØR BLOGGEN LESVERDIG OVER TID?

Skap merverdi, vær original

«Alle» leser VG og Dagbladet, og det gir sjelden merverdi for leseren å bare sitere fra artikler fra avisene – eller eget partiprogram for den saks skyld. Vi vil vite hva du mener og hvorfor, med dine egne ord og eksempler. Når leseren opplever at de får noe ekstra av å lese bloggen, vil de komme tilbake.

Nyansert, ikke nøytral

Politiske bloggere som later som om de er objektive og nyanserte når bloggen deres skriker politisk farge og partitilhørighet, har omtrent like mye troverdighet som «Komiske Ali» – informasjonsministeren til Saddam Hussein. Mange husker at han for åpent kamera avviste at amerikanerne var på vei inn i Bagdad, selv om man kunne se amerikanske tanks trille forbi i det ene hjørnet. Innse at ingen vil oppfatte deg som objektiv eller nøytral, men nyanser gjerne saker og åpne for debatt. Konstruktiv uenighet med partifeller og organisasjon er ikke illjoalitet, men integritet.

Ut av komfort-sonen, personlig – men ikke privat

I bloggsammenheng kan det bety å gjøre seg sårbar, enten det er å innrømme feil eller dele en personlig historie. Det er forskjell på personlig og privat, leserne trenger ikke detaljer om en sykdom i familien eller historier om personlig hygiene. Våg å av og til fremstå som et menneske av kjøtt og blod, ikke en maskin som kun spyr ut løpeseddelaktige innlegg.

Vis følelser, vær engasjert

Det sies at man aldri skal gå på talerstolen når man faktisk er sint, men man kan godt vise at en sak gjør at man blir det. Det er forskjell på å engasjere leserne og skrive at man er forbanna eller lei seg, men det er aldri en god idè å skrive innlegg gjennom tårer av sinne og frustrasjon. Ja, det er personlig, men det er for privat.

Vil du engasjere leserne, må du være engasjert selv – fortell hvorfor du provoseres, blir sint eller lei deg, men ikke vær det når du skriver.

«Tweetcred»

Innen sosiale medier må du gi «cred» for å få cred – takk alltid for innspill, også for kritikk som er av den konstruktive typen. Å være raus også mot politiske motstandere eller konkurrenter øker kredibilitet og troverdighet, men viktigst er det å alltid kreditere idèer og innspill fra leserne – uavhengig av partifarge..

Hva mener du kjennetegner en god blogg fra politikere? Kommenter nedenfor!

Dette innlegget ble skrevet av VamPus. VamPus har blitt omtalt som norges beste blogger i en rekke medier. Utover det, så er VamPus en singel grünerløkkværing med Pusedyr over 60 par sko. Aktiv skribent, samfunnsdebattant og nå også forsøksvis bloggforfatter!

Én kommentar til “Hva kjennetegner et godt politisk blogginnlegg?”

  1. Valgprat-bloggen / valgprat.no/blogg/blogging/hva-kjennetegner-et-godt-politisk-blogginnlegg Wed, 05 Aug 2009 07:36:10 +0200

    Hva kjennetegner et godt politisk blogginnlegg?…

    Et godt politisk innlegg bør være språklig godt, poengtert og underbygge påstander gjennom lenker til gode kilder. Jeg forventer ikke at partipolitikere skal være nøytrale, men jeg forventer en viss grad av nysgjerrighet i forhold til saker og løsninge…

Legg igjen en kommentar

Følgende HTML er tillatt: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Valgprat-bloggen

Dette er stedet der du finner oppdatert informasjon om hva som skjer på valgprat.no, samt gode tips til deg som er politisk blogger om hvordan du bedre når frem til massene.

RSS

Abonner på Valgprat-bloggen på RSS:

Valgprat.no © 2009 - Karl Philip Lund og Christian Johansen. Designhjelp av Thomas Raddum. Tjenesten er et samarbeid med Aftenposten.no. Nettredaktør: Frank Gander.